RECENZIA | MICHAELA ELLA HAJDUKOVÁ BERLíNSKE HVIEZDY

štvrtok 17. decembra 2020

Zlaté dvadsiate roky v Berlíne. Lina je žurnalistka. Pozná Dietrichovú, Fröhlicha i všetkých dôležitých ľudí z filmovej i divadelnej brandže. Keď sa Berlín začína obliekať do nacistických vlajok, je pri tom a svrbia ju prsty. Vlastnou šikovnosťou sa dostane až do blízkosti vodcu. Jej pero je ostré a ona je príliš mladá. I ju na istý čas strhnú idey a program národných socialistov. Jedna noc s vôňou ohňa však zmení jej život. Reichstag horí a ona trhá zlatý hákový kríž na svojom krku. A stretáva Reinharda. Aristokrat a člen SS si zaumieni dostať drzú novinárku, v ktorej klíči nenávisť. Tú uhasí len pravda. No potrvá dlho, kým si z tvárí strhnú masky.
Autor: Michaela Ella Hajduková
Vydavateľstvo: Motýľ
Počet strán: 432

Michaela Ella Hajduková vo svojom najnovšom románe Berlínske hviezdy ostala verná vojnovému obdobiu. Kniha voľne naväzuje na román Tanečnica. Hlavnou hrdinkou je Lina, mladá, zdravo drzá a cieľavedomá novinárka. Spolu so sestrou Lili sa prebýjali životom ako siroty, v skorej dospelosti však dobyli Berlín každá po svojom. Lili divadelné dosky ako herečka a Lina ako žurnalistka. Dvadsiate roky so sebou priniesli novú vlnu v politike, nový vánok a nacionalistické idey. Lina zvedavo sleduje politické dianie a rada by konečne písala o vážnych témach. Pozná síce všetky významné osobnosti filmovej a divadelnej branže, no začínajú ju svrbieť prsty. Chce písať o politike. Keď sa Berlín začne odievať do nacistických vlajok, veľkých sľubov a strhujúcich prejavov národných socialistov, aj ju na chvíľu strhne program vodcu a začne písať. Svastiky zapĺňajú ulice a nový režim postupne mení tvár jej mesta i celého národa na nepoznanie. Osud jej zaveje do života Reinharda, príslušníka SS. Môže z nenávisti nakoniec vzbĺknuť láska? Obaja stoja na pritenkom a ľade a riskujú všetko. Uplynú roky, kým si strhnú z tváre masky a priznajú pravdu, ktorá bola v daných časoch neprípustná. Podarí sa im zachrániť to najcennejšie - a ak áno, za akú cenu?

V knihe sa toho udeje veľmi veľa, časové obdobie sa začína niekoľko rokov ešte pred vojnou, sleduje pozvoľný nástup Hitlera k moci, zrod zla priamo za pochodu krajiny. To, čo sa zo začiatku javilo ako nádejné alebo neškodné naberá na sile a ničí všetko. Ľudské životy aj charaktery. Lina sa dostáva až do blízkosti vodcu, jej manžel je významný činiteľ gestapa, dcérka zanietená v Hitlerjugend a starí rodičia sfanatizovaní princípmi nadradenej rasy. Jediné, čo Linu zaujíma - je záchraná jej detí.

Autorkin zatiaľ najlepší román. Na konci som si veru poplakala. Ako už báva zvykom, aj tu sú  dve dejové línie- jedna súčasná a tá minulá, prepojené miernou mystikou. Keď sa súčasnosť na posledných stranách konečne pretne s minulosťou a hrdinovia nájdu stratenú vieru a rodinu, je nemožné sa nerozcítiť. V diele je veľa zaujímavostí a faktov, čo ja oceňujem aj v beletrizovanej próze. Máte tak možnosť dozvedieť sa "pikošky" ktoré sa nepíšu v učebniciach, pripomenúť si dôležité dátumy a udalosti, ktoré sa stali. A hlavne dôsledky, aké vojna zanechala. Zvrátené myšlienky a idey pretavené do nezmyselných programov, ktorým slepo verilo celé Nemecko.

Moje hodnotenie: ★★★★