RECENZIA | Maggie O'Farrell HAMNET

utorok 2. novembra 2021

Príbeh o tom, ako sa zo života stáva literatúra.

Jedného letného dňa v roku 1596 si dievčatko ľahne na slamník s horúčkou. Jej dvojča, chlapec Hamnet, všade hľadá pomoc. Ich mama Agnes je ďaleko, v záhrade, kde pestuje liečivé byliny. Otec sa zdržiava v Londýne. Rodičia netušia, že jedno z detí sa nedožije konca týždňa. Maggie O’Farrellová vytvorila v románe Hamnet krehký portrét syna slávneho dramatika Williama Shakespeara, chlapca, o ktorom nevieme takmer nič, jeho meno však nesie nesmrteľná tragédia z pera jeho otca, Hamlet. V alžbetínskej dobe totiž boli obe mená identické.O’Farrellová rozpráva o Shakespearovi z pohľadu jeho manželky a detí vo chvíli, keď sú obaja manželia hlboko zranení smrťou syna. Chlapcovho otca ani raz nenazve celým menom, vždy je to len manžel, muž, mládenec, otec či brat. Jeho výzor a vystupovanie však zodpovedajú predstave, akú sme si o ňom vytvorili podľa jeho hier a historických faktov. Autorka sa zároveň vracia k histórii netradičného vzťahu mladého Willa Shakespeara a o osem rokov staršej Anne/Agnes Hathawayovej, ktorý napriek všetkému pretrval do konca ich života.

Autor: Maggie O´Farell
Vyadavateľstvo: Tatran
Originál: Hamnet
počet strán: 256
Držali ste už v rukách knihu, ktorá vás naplno uchvátila, a predsa ste mali strach po nej siahnuť? Kniha Hamnet spája pod svojou nádhernou obálkou krásu, drsnosť a nepochybne najťažšie chvíle, nepredstaviteľné pre každého rodiča. Historická fikcia, predostretá od talentovanej autorky Maggie O´Farell, dáva jasne najavo, že nezáleží na tom, v ktorom storočí dôjde k osudovej strate - strata dieťaťa je totiž v každom období bolestná. Možno aj preto si román Hamnet vyslúžil viacero ocenení a pozitívnych ohlasov.

Zaujal ma príbeh, ale aj jazyk akým autorka prerozprávala historické udalosti v zbeletrizovanej podobe, príbeh o tom, ako sa zo života stáva literatúra. Mohlo by sa zdať, že kniha pojednáva predovšetkým o malom chlapcovi, Hamnetovi. Nie je tomu tak. Je to príbeh o láske medzi mužom a ženou a tiež najčistejšom cite k dieťaťu. Maggie O´Farrell sa snažila svojim odvážnym počinom očistiť meno Shakespearovej manželky, Anne Hathaway, a dať na jej život nový pohľad. V jej vyobrazení je Agnes (alebo aj Anne) dievčatko, neskôr milujúca manželka a oddaná matka. Sledujete jej život, prežívate s ňou stratu. To všetko zasadené do neskoršieho renesančného obdobia v grófstve Warwickshire. O Shakespearovi sa dozvedáme len z pohľadu jeho manželky a detí, no čítame o ňom iba ako o mužovi bez mena - o učiteľovi latinčiny, synovi rukavičkára či otcovi. V neposlednom rade sledujeme aj chlapčeka Hamneta, ktorý sa bojí o život svojej sestry.

Strata syna Hamneta v Shakespearovi hlboko zarezonovala a stala sa neskôr podkladom pre zrod jednej z najznámejších hier na svete, Hamlet. Na prvý pohľad si možno myslieť, že podľa názvu bude kniha odzrkadľovať dielo najslávnejšieho dramatika, avšak už len absencia mena v texte, Williama Shakeaspera, dáva na vedomie, že príbeh Hamneta je príbehom mnohých. Kniha je rozdelená na dve časti - pred udalosťou a po nešťastnej udalosti.
"Stvorili ho obaja, pochovali ho obaja. Už nikdy nepríde. Čosi v nej túži navinúť čas, zmotať ho ako priadzu. Ako rada by krútila kolesom späť, zrušila Hamnetovu smrť, jeho detstvo, dojčenstvo, pôrod, všetko až po chvíľu, keď s mužom v posteli preplietali a tvorili dvojčatá. Ako rada by to všetko navinula späť, vrátila až k surovému rúnu, našla cestu k tej chvíli. Vtedy by vstala, obrátila by sa tvárou k hviezdam, k nebu, k mesiacu a vyzvala ich, aby zmenili, čo mu bolo predurčené, prosila by, aby preňho vymysleli iný rezultát, prosila by a prosila. Urobila by pre to všetko, dala by hocičo, vzdala sa hocičoho, čo by za to nebesá žiadali.“

Nebojte sa vyjsť zo svojej komfortnej zóny a siahnuť po knihe, alebo skôr po majstrovskom diele. Kniha Hamnet si tento prívlastok zaslúži a je to v skutku odvážne napísaná fikcia, ktorá sa vám vryje priamo do srdca. Osud Shakespearovskej rodiny vás zasiahne, ohromí, miestami ochromí a vo finále si poplačete...aký krehký je tok nášho žitia. Sú knihy a knihy. A táto si zaslúži zdobiť vašu knižnicu.

Moje hodnotenie: ★★★