RECENZIA | ANDREJ SAPKOWSKI ZAKLÍNAČ I POSLEDNÉ ŽELANIE

piatok 23. októbra 2020

Geralt z Rivie, bielovlasý zaklínač, majster meča a umenia zabíjať, má v živote len jeden cieľ a obživu – zbavovať svet príšer. Odveké zaklínačské umenie chráni ľudstvo pred tými najodpornejšími stvoreniami, či už sú to mantichory, strigy alebo vlkolaky. Na svojej dlhej púti však Geralt zistí, že zlo sa často ukrýva práve v ľuďoch, intrigách a nenávisti, ktorá sa pre jeho inakosť často obracia proti nemu. Zaklínač si preto vždy vyberá cestu rozumu a snaží sa v sebe zadusiť akékoľvek city. Nie vždy sa mu to však darí.

Autor: Andrej Sapkowski
Počet strán: 288
Vydavateľstvo: Lindeni
Za poskytnutie recenzného výtlačku by som chcel poďakovať vydavateľstvu PreŠkoly.sk. Kúpite TU

Celosvetový fenomén pod názvom Zaklínač, väľšina z nás pozná ako seriál na Netflixe. Faktom ale je, že knižnú sériu, ktorá sa stala námetom pre seriálové spracovanie,  začal písať Andrej Sapkowski ešte v ´80 rokoch minulého storočia. Tento hit na Netflixe, momentálne vyšiel v novom vydaní v slovenskom jazyku.

Kamaráti ma upozorňovali, že čeština bude lepšou voľbou pre knihomoľa ako som ja, pretože aj mnoho výrazov, ktoré sa v knihe spomínajú znejú oveľa lepšie v českom jazyku. Napokon, zvolila som aj tak slovenské vydanie a až na pár momentov (prekladov, ako vojvoda Kotkodák a pod.) mi to nerobilo žiaden problém. Knihu som doslova zhltla na posedenie. Čítala sa svižne, dialógy sú vtipné a humorné, výrazy mierne archaické a uvoľnené, ale dej stále napínavý a pútavý.

Prvá časť je podľa všetkého zbierka poviedok a dostala názov Zaklínač I Posledné želanie. Hneď v úvode knihy sa stretávame s Geraltom z Rivie, zaklínačom, ktorý sa živí zabíjaním príšer za peniaze, zjednodušene povedané. Zaklínač je v tomto ponímaní fantasticko-historického diela skôr mutant- zabijak, ako čarodejník. Bol vyškolený a vychovaný, aby plnil svoje poslanie a zbavoval svet monštier a chránil  ľudí pred ich hrozbami v časoch temného stredoveku. Albinovské črty, dlhé biele vlasy, magické chopnosti a dva meče-jeden železný a druhý s čepelou zo striebra, k nemu nepochybne patria. V knihe je množstvo opisov a druhov názvov všelijakých možných príšer ako kikomora, rusalka, mantichora..., s ktorými si Zaklínač viacmenej dokáže  hravo a zdatne poradiť. Dej je poviedkový, striedavý, sledujeme stretnutie Geralta v súbojoch, ale aj intrigy, klamstvá či podvody. Samozrejme predsudky. V očiach bežných ľudí vyvoláva osoba zaklínača skôr odpor ako vďaku. Niektoré časti sú silnými podobenstvami známych rozprávok ako Kráska a zviera či Snehulienka. Geralt na svojej "ceste" a dobrodružných výpravách, ktoré nie sú v skutočnosti ničím viac ako jeho osamelý pustovnícky život, stretáva obludné zjavy. Zjavy, ktoré ani nie sú obludami a naopak normálnych ľudí, ktorí sú zvnútra zlí a skazení. V istom bode si nusí zvoliť menšie zlo, ale ako vraví sám Geralt:  "Neexistuje väčšie či menšie zlo. Zlo je stále zlo."

A my tento boj ani nie tak dobra či spravodlivosti, ale skôr Zaklínača so zlom spolu s ním prežívame v každom jeho rozhodnutí či súboji, ktorý je dopodrobna a bravúrne opísaný. Bojovné scény v knihe, a nie je ich málo, autor pozdvihol na iný level pre bežného čitateľa a určite potešil masy a masy fanúšikov akcie, dobrodružstva a samozrejme fantasy žánru.

Moje hodnotenie: ★★★★