RECENZIA | HORSKÝ HOTEL HODVÁB

pondelok 15. júna 2020

Na vrchole Čiernej hory v Krkonošiach sa týči honosný horský hotel Hodváb - symbol luxusu a šťastia, v ktorom sa chystá naleštená silvestrovská párty. Na prelome rokov 1938 a 1939 však už vo vzduchu cítiť hrôzu z blížiacej sa vojny a všadeprítomný strach sa nedá zahnať šampanským.
Keď Hodváb obsadia nacisti, z majestátnej budovy a jej pravidelných návštevníkov postupne vyprcháva noblesa aj nádej na lepšie zajtrajšky. Iba hviezda prvorepublikových filmov a dedič hotela Maxim Borovský si plnými dúškami užíva spoločnosť krásnych žien a rodinné bohatstvo. Zo dňa na deň prichádza o svoju bohémsku bezstarostnosť a začína si uvedomovať vysokú cenu slobody, priateľstva a lásky. Jeho milovanými hrozí bezprostredné nebezpečenstvo. Ako sa však rozhodovať v časoch, keď morálku kriví vojna?
Autor: Beatrix Zaťková
Počet strán: 288
Vydavateľstvo: Motýľ
Maxim, Gréta, Benjamín, Saša. Herecká zostava, ktorá sa pretĺka životom po svojom. Začne sa to spoločným Silvestrom v Hoteli Hodváb. Nad Československom sa už sťahujú vojnové mračná, ale hýriaca smotánka si odmieta pripustiť hrozivú ťarchu aspoň v tento jeden slávnostný deň. Všetci túžia upadnúť do sladkého zabudnutia. Situáciu skomplikuje aj neplánovaná láska a milostný trojuholník, boj o prežitie a svadba z rozumu. Mladá Ester si neuvedomuje, že ako Židovka bude v očiach spoločnosti čoskoro odsúdená. Má sedemnásť a užíva si prvé záchvevy platonickej lásky. Nepriazeň osudu, alebo naopak vyššia sila zasiahnu a zrazu nie je nič, akoby malo byť. Ale to ukáže až čas. Plachý a smoliarsky dobrák Alfréd sa snaží o jej srdce, aj keď zjavne patrí inému. Maxim, zhýralec a roztopašník z povolania, sa prvýkrát v živote zamiluje. Vzdá sa však svojej lásky rovnako ako keď jeho dedičstvo obsadia nacisti. Ostane so zviazanými rukami a na oko sa podriaďuje režimu. Jeho brat Vasil, zarytý komunista odišiel tesne pred vypuknutím vojny za hranice a doma nechal svoju vyvolenú Terezku. Nacisti preniknú až do stien okázalého hotela. Vtedy začína boj. Boj a prežitie nielen Maxima, ale aj jeho najbližších. V potupe a dehonestovaní rodinného majetku sa potýka s ťažkými dilemami a stáva sa z neho muž. Spozná pravé hodnoty v živote, a už sa ich odmieta len tak vzdať. Kto na konci bude víťaz a kto porazený, sa dočítate sami. Ale ako sa vraví, vo vojne niet víťaza. Víťaz je ten, kto má stále nádej.

Nič silnejšie ako život na tomto svete nejestvuje.Všetko, čo ide proti životu, ide v ústrety smrti a je odsúdené na zánik.
Horský Hotel Hodváb je druhé dielo slovenskej autorky Beatrix Zaťkovej. Posledné mesiace čítam jednu knihu za druhou, a takmer všetky majú niečo spoločné - napísali ich šikovné slovenské spisovateľky. Horský Hotel Hodváb je síce vojnový román z čias Československa, avšak je písaný veľmi ľahko, miestami humorne a s nadsázkou. Nechýba mu okázalosť, lesk a skutočná elegancia danej doby, čo už možno vidieť aj podľa obálky knihy, ktorá je jedným slovom - dychberúca. Autorkin štýl je výnimočný, je čímsi iný, možno je to aj jej svojským humorom, ktorý sa nebojí použiť, či mierne archaickými výrazmi. V niektorých okamihoch som mala pocit, že som sa začítala do rozprávkovej knižky, a tu hľa - prišlo vytriezvenie a zlom, nečakaný spád. Kniha je rozdelená do dvoch častí, pred vojnou a počas vojny. Prvá časť pripomína bohémsky život smotánky, herecké kulisy na Barandove a bezstarostné chvíle strávené práve v majestátnom luxusnom hoteli v Krkonošiach. V druhej časti sa čitateľ ešte stále usmieva, aj v mrazivých chvíľach sa ho drží optimizmus. Ku koncu aj slzička vyšla, nedalo sa tomu vyhnúť. Dej vás tak vtiahne, že budete na konci tlieskať tomuto dielu. Je to, ako sa píše v knihe o Hoteli Hodváb - par excellence

Moje hodnotenie: ★★★★