RECENZIA | Melanie Dobson Ukryté vo hviezdach

streda 13. mája 2020

Opieram sa o kovové zábradlie a pozerám sa dolu na svetlá, ktoré sa odrážajú na hladine jazera ako v zrkadle. Na druhej strane je Schloss Schwansee, ale už ho nevidím. Skryla ho noc. Na tom mieste sú príbehy staré štyri storočia a mnohé z nich sa stratili v neúprosných presýpacích hodinách času.

Melanie Dobson Ukryte vo hviezdach kniha recenzia kumran
Autor: Melanie Dobsonová
Vydavateľstvo: i527.net
Počet strán: 312
Táto recenzia bola napísaná vďaka službe www.storpic.com

Píše sa 1938 a Hitlerove vojská obsadili Viedeň. Temné mračná sa sťahujú nad hlavami nielen židovského obyvateľstva. Mladý Rakúšan Max Dornbach sa díva na okolnosti Wehrmachtu inak ako jeho rovesníci, ktorí sa hrdo hlásia k novému režimu. Sľúbi svojim židovským priateľom, že im pomôže ukryť ich najvzácnejšie cennosti pre nacistami. Tajne ich pašuje na rodinnú usadlosť, zámok Schwansee pri Haltstatte. Krásna usadlosť však vzbudzuje aj istú dávku závisti u obyvateľov pri jazere. Svoju priateľku zdetstva a správcovu dcéru na zámku, Anniku Knopfovú zasvätí do svojich plánov a dievča mu zo začiatku ochotne pomáha. Z nehýnucej lásky k nemu je ochotná riskovať aj vlastný život. Veci sa skomplikujú, keď Max na zámok dovedie aj mladú Židovku Luziu Weissovú, svoju vyvolenú, aby ju ukryl. Nacisti vniknú do sídla a snažia sa vypátrať dievča i židovský poklad, ktorý tam Max podľa ich zistení nanosil.

Ohrozia Annikine city k očarujúcemu Maxovi ich plán na záchranu? A akú veľkú obeť si vyžiada skutočná nezištná a bezmedzná láska?

O osemdesiat rokov neskôr sledujeme ako Callie Randallová, ktorá so sestrou vlastní kníhkupectvo a píše blog o knihách, dostane knihu Bambi. Jej utiahnutý život v bezpečnej schránke prebalov kníh a stien kníhkupectva ju chráni pred ďalším sklamaním. Kniha jej dodá nový impulz, a tak sa spoločne s profesorom Nemethom púšťa do pátrania po pôvodných majiteľoch knihy. Rozprávka pre deti totiž v sebe nesie aj iný odkaz ako mravné ponaučenie. Dovedie ju priamo k Annikinmu príbehu a k zrejme dlho pochovanému príbehu jej drahého priateľa. Callie musí pri bádaní v minulosti riskovať vykročenie z bezpečného sveta, ktorý si vybudovala, lebo len tak nájde odpovede, dobrodružstvo a možno dokonca novú lásku.

Historický román Ukryté vo hviezdach sa napriek ťažkej téme druhej svetovej vojny, číta ľahko. Nie sú tú priamo spísané zverstvá páchané na Židoch. Je to román čerpajúci inšpiráciu z malebného prostredia Rakúska, obohatený o životopisný príbeh. Kniha, #KdeDobroVíťazíDej sa súbežne strieda, raz sme v minulosti, a raz v prítomnosti. Príbehy oboch žien už azda nemôžu byť odlišnejšie. Mladá Annika je čisté nevinné dievča, nesmierne obetavé. Jej tajuplný zoznam ukrytý v rozprávkovej knihe bol geniálny nápad, ako si svoje tajomstvá uchovať pred chamtivosťou dospelých. Callie je zasa tichá, uzavretá žena, ktorá nemá rada zmeny. Kvôli rozlúšteniu záhad je však ochotná vzdať sa svojho zabehnutého života. Jednotlivé kapitoly by si možno zaslúžili podrobnejšie spracovanie a príbeh o stratenom poklade židov na dne rakúskych jazier by bol tiež skvelým námetom na ďalšiu knihu. Táto tematika ma nesmierne zaujala, nakoľko ide o skutočné udalosti.

Najviac si ma jednoznačne získala postava Anniky. Jej príbeh popri Maxovej láske k Luzii možno pre čitateľa zo začiatku zaniká, ale o to väčšie prekvapenie vás čaká na konci. Tak nejak som niečo z toho aj kvázi predvídala, ale sú tam momenty deja, kde som ostala sama prekvapená.

Z obdobia 2. svetovej vojny odporúčam nasledovné tituly: Cilkina cesta, Motýľ a husle a Mengeleho dievča