RECENZIA | JOZEF KARIKA SMRŠŤ

piatok 13. novembra 2020

Nočná jazda autom, naokolo tma a ľudoprázdna pustina. Za tebou prízrak stareny v pohrebných šatách, ktorý je bližšie zakaždým, keď čo i len na chvíľu zastaneš...
Fenomén halného vetra je v Poľsku dobre známy a zdokumentovaný. Keď fúka, stúpa počet násilností, nehôd, vrážd aj samovrážd. Ako však tento vietor súvisí s prekliatym cestným úsekom pri Západných Tatrách a s prízrakom stareny v čiernom, ktorý sa tam zjavuje? Hrdinovia nového Karikovho mysteriózneho trileru zažívajú tú najhoršiu nočnú moru. V pustom regióne poľsko-slovenského pohraničia ich prenasleduje veterný démon, pred ktorým niet úniku.

Autor: Jozef Karika
Vydavateľstvo: Ikar
Počet strán: 248

Spojiť metafyziku, filozofiu s ľudovými poverami - to chce istú dávku odvahy.  Aj o tom je novinka Jozefa Kariku Smršť. Počas celého deja sa vás príbeh nepustí, ako veternica, ktorá sa drží svojich obetí, tak aj vy budete držať knihu v rukách do neskorej nočnej hodiny. Kým ju celú nedočítate. Takéto nutkanie mávam len pri knihách Dana Browna, ktoré zhltnem za jeden deň. Už sa mi dlho nestalo, aby som sa tak začítala do príbehu, bála sa, predstavovala si každú maličkosť pred očami a snažila sa vžiť do situácie postáv.

Dej začína celkom nevinne, na odpočívadle nájde hlavný hrdina autokameru. Prisvojí si ju. Osudová chyba nastane až keď si prehraje videozáznam. Zachytáva jazdu dvoch rybárov, ktorí potom čo minú pri ceste postavu v čiernom, z nenazdania začnú trpieť akýmsi stihomanom a ich jazda pripomína kilometre paranoje. Tragicky neskončia len dve obete v aute, ale aj trojica ľudí, na čele s hlavným hrdinom, ktorí sa snažia vypátrať podľa záznamu čo sa vlastne vtedy udialo. Existujú policajné záznamy o množstve logicky nevysvetliteľných dopravných nehodách práve v danom úseku. Čo ich však spája? Nárazový vietor, ktorý vtedy dul? Starena pri ceste v čiernom? Skôr smršť. V poľsku vznikol dokonca dokumentárny film o halnom vetre, v západných Tatrách. Ten keď duje, stúpa počet násilností v danej oblasti. Ak by ste si ho chceli pozrieť, je na HBO GO.

Ale vrátim sa k príbehu. Prvá polovica sa mi čítala ako dopravný servis- samé názvy, odbočky, cestné úseky. V aute ale zostaneme až do samotného konca. Takmer celý dej sa totiž odohráva v aute, počas jazdy, ktorá naberá na intenzite nielen konfiktom postáv vo vnútri auta ale aj dynamikou úteku pred fantazmou...veternicou....alebo ak chcete starenou v čiernom. Ako si vysvetliť nevysvetliteľné pomocou metafyzických zákonov a starej dobrej filozifie, vám odpovie autor sám. Ako som už spomínala, aj tú najprimitínejšiu poveru si vieme rozložiť, vysvetliť, analyzovať až do jadra. Mysterióznosť tomuto príbehu určite nechýba. Miestami som sa skutočne bála a snažila sa dupnúť na plyn ako hlavná postava. Hlavne nezastaviť, a to v žiadnom prípade! Inak vás dostihne. Škrekot, vibrácie, roztečená čierna postava, ktorá sa zjaví vždy v bode, kde naposledy a približuje sa. Napriek tomu, že unikajú, dostane ich presne tam kam chcela. Do epicentra halného vetra v Poľsku. Tam príbeh končí. Koniec málokto asi pochopí. Možno je príliš zložitý na neskorý večer. Možno príliš kontrastuje s ľudovými poverami a klasickým hororovým thrillerom. Ale čítajte s porozumením....a pochopíte :-)

Moje hodnotenie: ★★★★