RECENZIA | STEPHEN FRY MÝTY

nedeľa 17. januára 2021

Čo nám hovoria grécki bohovia dnes

Nik nemiluje búrlivejšie, neháda sa vášnivejšie, netúži dychtivejšie, nesníva odvážnejšie a nepodvádza prefíkanejšie ako grécki bohovia a bohyne. V mnohých ohľadoch sú ešte ľudskejší než my – celé nebesia, zem s božským Olympom, moria aj podsvetie sú scénou pre ich hrdinské činy, ale aj dobrodružstvá, lásky, samopaš, výčiny, hádky, akty pomsty, žiarlivosti či závisti. Stephen Fry si už v detstve obľúbil staré grécke báje a povesti a rozhodol sa ich prerozprávať jazykom blízkym našej tragickej i komickej súčasnosti, a to postupne od zrodenia vesmíru až po stvorenie človeka. Spolu s ním sledujeme so zatajeným dychom Aténu vystupujúcu z Diovej rozťatej hlavy, s Persefonou schádzame do temných hlbín Hádu, ako na vlastnej koži cítime Prometeov ukrutný trest, ktorý mu Zeus vymeral za dar ohňa ľuďom, a chvejeme sa hrôzou, keď Pandora otvorí džbán plný utrpenia.

Myty Stephen Fry kniha recenzia
Autor: Stephen Fry
Vyadavateľstvo: Tatran
Originál: Mythos
počet strán: 332

Chceli ste sa vždy dozvedieť viac o gréckej mytológii? Kniha Mýty je tým pravým "sprievodcom" božským Olympom. Stephen Fry je nielen herec, moderátor či režisér, ale aj komik, čo sa odrazilo v istej ľahkosti, s akým servíruje stáročný humor. Mýty odel do moderného šatu, hneď v úvode som sa schuti zasmiala, pretože britský humor ja môžem.  Avšak nenazvala by som to oddychovým čítaním. Na obsah knihy sa treba vrcholne sústrediť, aby ste sa v spleti intríg, početných mien a poznámok pod čiarou úplne, ale úplne nestratili. Fry vás postupne prevádza celou genézou božstva, fungovaním Olympu a ak ste začiatočník a nikdy ste nič z gréckej mytológie neochutnali, bude to pre vás o to náročnejšie. Na začiatku knihy nechýba mapka starovekého Grécka a siahodlhý rodokmeň. Ja som sa pri čítaní strácala v menách, a tak som sa k tejto pomôcke neustále vracala.

Prvá polovica knihy sa mi videla dynamickejšia, neskôr prišli na rad kratšie príbehy. Zo začiatku je opisovaný samotný počiatok božstiev, prirodzený vývoj z Chaosu až ku Olympanom. Z tých najlepších  príbehov spomeniem akiste väčšine z vás známy Prometeov oheň alebo menej známy vznik ročných období. Ku koncu sú príbehy kratšie a možno sa tým pádom čítajú svižnejšie.

Stephen Fry poňal Mýty komplexne a svojim rozprávačským talentom ich podal zaujímavou formou, ktorá zaujme každého náročného čitateľa. Kniha sa mi čítala pomalšie z jedného jediného dôvodu - pri tom množstve mien a faktov, ktoré kniha obsahuje je takmer nemožné uchovať si v pamäti čo i len jeden súvislý príbeh. To bolo dosť rušivé pri čítaní a znemožňovalo mi to nasadiť rýchlejšie tempo, na aké som zvyknutá. Fakt, že je to dielo na rozhraní beletrie a vedeckej encyklopédie, bude dôvodom, prečo po knihe siahnete alebo naopak sa jej vyhnete. Stálym prvkom je nadľahčujúci humor a dôvtip, ktoré dielo okoreňujú po každej a na každej stránke.

Za obálku by som vzdala všetok obdiv vydavateľstvu Tatran, pretože takáto nádhera dokonale vystihuje atmosféru obsahu.

Moje hodnotenie: ★★★