RECENZIA | OBETA

pondelok 7. septembra 2020

Neurologička a staršia zvláštna agentka Sayer Altairová, skúma myslenie psychopatov. Po strelnom zranení je konečne zase v teréne. Do služby ju povolali, keď agent FBI vo voľnom čase pri prechádzke so psom špeciálne vycvičeným na hľadanie mŕtvol spadol do jaskyne plnej ľudských kostí.Kostrové pozostatky nájdené hlboko v Shenandoahskom národnom parku vo Virgínii majú dvadsať rokov a rovnako dlho je nezvestná aj miestna tínedžerka. Sayerin tím medzi kosťami nájde dve čerstvé mŕtvoly, a tak odložený prípad opäť otvoria. Čoskoro vyjde najavo hrozivá skutočnosť – s ich smrťou má niečo spoločné žena, ktorú nedávno uniesli aj s jej malou dcérou. Sayer musí odhaliť súvislosť medzi starými pozostatkami a novými telami, skôr než sa unesená matka a dieťa stanú ďalšími obeťami. Vrah je však vždy krok pred ňou. Útočí na členov tímu a sabotuje ich úsilie. Sayer už pomaly nevie, komu môže dôverovať. Nečakane dostane nevyžiadajú pomoc od subjektu 037, jedného z anonymných psychopatov, ktorých mysle skúma. Ide o mocného človeka vo Washingtone, D. C., a ten nemieni dovoliť, aby akýsi sériový vrah ohrozil jeho vlastný zlovestný plán, ktorý sa týka Sayer.
Autor: Ellison Cooper
Vydavateľstvo: Ikar
Počet strán: 400

Elison Cooper je autorkou románu V klietke, ktorý je prvou časťou krimisérie o agentke Sayer Altairovej. Aj keď som prvý diel nečítala a vrhla sa rovno na druhý diel s názvom Obeta, pri čítaní mi to nerobilo žiadne problémy. Už podľa anotácie je hmatateľná kriminálna zápletka, kde sú hneď v úvode nájdené kostrové pozostatky tiel i nové obete uprostred národného parku vo Virgínii. Náhoda spojí do vyšetrovania rôzne typy postáv a charakterov, ktoré sa výborne dopĺňajú a na spoločnej ceste k odhaleniu vraha čelia nemalým komplikáciám. Na pohľad spolu nijako nesúvisia, ale postupným odkrývaním súvislostí a minulosti nielen nájdených tiel sa skladačka vrahových pohnútok čoraz viac zamotáva.

Ako je možné že našli DNA jednej z nezvestných osôb na telách obetí? A ako súvisí bájny grécky meč s celým prípadom? Čo znamená vlastne obeta podľa gréckej mytológie?

Okrem krimi zápletky si prídu na svoje aj fanúšikovia psychologických thrillerov, pretože to podľa mňa kniha spĺňa absolútne presne. Naša hlavná postava nie je iba obyčajnou agentkou FBI, Sayer skúma mozgy psychopatov a to knihe určite prináša nový rozmer a pohľad do myslenia deviantných osôb. Bežný človek nemá možnosť nazrieť do "mysle" psychopata, ale práve vďaka tejto knihe som mala pocit, že konečne rozumiem. Psychopati majú totiž nefunkčný paralimbický systém, ale to z nich ešte nerobí automaticky násilných jedincov. Nie sú schopní preciťovať podnety ako zdraví ľudia.

Ale späť ku knihe. Svižné tempo a neštandardná zápletka dodávajú knihe na atraktivite (nielen) pre čitateľa krimi. Jednotlivé postavy mi boli viacmenej sympatické, ale asi najviac som si obľúbila agentku Altairovú pre jej poctivý prístup a vytrvalosť. Asi by to nebolo poriadne krimi, ak by vrah nebol stále krok pred nimi a zároveň na blízku, nenechával ich v napätí a nemanipuloval celým prípadom. Ku koncu románu už boli obrysy zápletky a motívu vrážd v podstate zreteľné, ale samotný koniec mi prišiel máličko prekombinovaný. Neviem, nečakala som rozuzlenie až na takej biochemickej a mytologickej úrovni. Ale psychologický rozmer románu bol slušný. Otvorený koniec vytvára zároveň priestor pre ďalší diel...

Moje hodnotenie: ★★★