RECENZIA | DANA ČERMÁKOVÁ ALAIN DELON

sobota 12. júna 2021

Černá kštice, uhrančivý pohled ocelově modrých očí, tvář klasické sochy, v níž ostře řezané rysy kontrastně ladí s citlivými ústy, úsměv, při kterém vám tuhne krev v žilách, vysoká štíhlá postava. Krasavec, který vám bez mrknutí oka zlomí srdce, anebo vás bez hnutí brvou zastřelí. Francouzský James Dean, nepolepšitelný sukničkář, kariérista bez zábran, nezávislý bouřlivák. Závratná kariéra, desítky kvalitních filmů, množství milostných afér a nejeden skandál. Od začátku 60. let až do poloviny let osmdesátých minulého století nejlépe placená francouzská hvězda. Legenda evropského filmu, která společně s Louisem de Fun?sem a Jeanem-Paulem Belmondem přivedla do kin nejvíc diváků. Nositel dvou Césarů, Zlatého medvěda a dvou Zlatých palem. A také důstojník Čestné legie za osobní přínos světovému filmovému umění. To všechno, a ještě mnohem víc je francouzský herec Alain Delon, který lámal srdce fanynek i hvězd filmového nebe po několik generací.

Autor: Dana Čermáková
Počet strán: 240
Vydavateľstvo: Imagination of People, s.r.o.
Za poskytnutie recenzného výtlačku by som chcel poďakovať vydavateľstvu PreŠkoly.sk. Kúpite TU

Alain Delon sa narodil ako Alain Fabien Maurice Marcel Delon 8. novembra 1935 v Sceaux, teda na predmestí Paríža. Jeho otec Fabien bol prevádzkarom kina a matka Edith pracovala v lekárni. Nefungujúca a mnohými problémami poznačená rodina sa rozpadla, keď mal Alain iba štyri roky. Ich  syn sa po viacerých problémoch ocitol u pestúnov v neďalekom Fresnes, kde vyrastal v rodine väzenského dozorcu a spoločne s jeho deťmi trávil čas na väzenskom dvore. „Len málokto o mne vie, že som vyrastal vo väzení,“ zaspomínal si Alain, na ktorého výchovu akosi nikto nemal náladu. Preto sa mu ani nemožno čudovať, že sa uzatvoril do vlastného sveta, kde zamedzil vstup akýmkoľvek autoritám vyžadujúcim od neho disciplínu a poriadok.

Po smrti pestúnov vystriedal viacero rodín a škôl a na istý čas sa ocitol v jezuitskom internáte Igny. Do kňažškého stavu odmietol vstuúpiť, namiesto toho sa u otčima vyučil za mesiara. Ani to však nestačilo, a tak sa ako 17-ročný nechal naverbovať do francúzskej námornej pechoty. Jeho pôsobenie v armáde však kvôli jeho rebelantskej povahe skončilo po 4 rokoch. Následne sa živil ako čašník, vrátnik, predavač zeleniny či asistent. Vynechať nemôžme ani jeho kariéru gigola, alebo ako sa on sám nazýval - "chránenec bohatých dám".

Nová etapa jeho života nastala po zoznámení sa s francúzskou herečkou Brigitte Auber. O sedem rokov staršia a omnoho skúsenejšia Brigitte ho predstavila v umeleckých kruhoch a poskytla mu základy hereckého vzdelania. Delon herectvo nikdy neštudoval. Brigitte, očarená jeho príťažlivým vzhľadom a charizmou ho pozvala na filmový festival v Cannes, po ktorom Alainova kariéra nabrala ten správny smer. Očaril tam nielen hollywoodskeho producenta Davida Selznicka, ale aj francúzskeho režiséra Yvesa Allégreta. Zatiaľ čo David ho pozval na kamerové skúšky, Yves mu ponúkol jeho prvú úlohu a filmom Keď sa do toho zapletie žena odštartoval sľubnú kariéru jedného z najznámejších hercov minulého storočia. Do sveta kinematografie vošiel 22-ročný chlapec z ulice s dokonalou samozrejmosťou. Jeho pohŕdavá arogancia, ostré rysy a čierne vlasy sa stali vstupenkou do sveta filmu a ženských sŕdc. Do 60. rokov vstúpil syn mäsiara dobre pripravený. Milovník filozofie a opery sa  prevtelil do života elegantnej hviezdy s takou ľahkosťou, až to vzbudzuje obdiv. Poháňaný ambíciami a úspechmi sa stal najlepšie platenou hviezdou vo Francúzsku.
Nositeľ dvoch Cézarov, Zlatého medveďa a dvoch Zlatých paliem.
Alain Delon natočil stovky filmov, z toho okolo tridsať aj sám produkoval. Jeho posteľou prešli stovky žien a herečiek, z tých známych to bola "Sissi" Romy Scheider na samom začiatku. Tá si ho vybrala ako partnera do filmu Kristýna a vznikol tak najobľúbenejší hviezdny pár na niekoľko rokov. Nekôr to bola modelka Nathalie Canovas, s ktorou sa zoznámil tesne pred natáčaním Čierneho tulipána a má s ňou aj prvého syna Anthonyho. Najdlhšie však bohém vydržal po boku Mireille Darcovej, a to celých 15 rokov, potomkov ale nesplodili. Jeho treťou ženou bola holandská kráľovná krásy Rosalie van Breemen, ktorá mu dala syna aj dcéru,  Alaina-Fabiena a Anouchku.

Nakoniec ostal playboy minulého storočia a lámač sŕdc sám vo svojom sídle vo Švajčiarsku. So svojimi deťmi tiež nemá dobré vzťahy. "Ďábelský anděl" bol talent od pána Boha, ale ani to mu nezaručilo šťastný život. Detstvo mal ťažké a frustrujúce, a poznačilo aj jeho budúce vzťahy so ženami.

Dana Čermáková píše výborné biografie a Alain Delon patrí medzi jej najlepšie. Ak máte rady velikánov filmu, odporúčam od nej aj knihu Belmondo, je taktiež skvelo a pútavo napísaná. Kniha je obohatená o fotografie a citáty slávnych ľudí, s ktorými počas svojej kariéry Delon spolupracoval či žil. Plošne zahŕňa ako osobný, tak aj profesionálny život umelca. Zanechala vo mne jednoducho zážitok.

Moje hodnotenie: ★★★