RECENZIA | LUCINDA RILEY DIEVČA NA ÚTESE

streda 21. apríla 2021

Tajomstvo ukryté v kôpke zažltnutých listov a v starom kufri na povale.

Mladá sochárka Grania Ryanová žije v New Yorku v harmonickom vzťahu s priateľom Mattom až do chvíle, keď príde o dieťa a ich spolužitie sa ocitne v kríze. V panike odchádza k rodičom do Írska a pokúša sa usporiadať si myšlienky a city. Na dlhých prechádzkach po pobreží stretne neznáme dievčatko – bosé a iba v nočnej košieľke stojí nebezpečne blízko okraja útesu. Plná obáv sa ujme malej Aurory, a keď sa zaujíma o osud tohto dievčatka, matka ju nástojčivo varuje, aby si s tou rodinou nič nezačínala, lebo jej to prinesie len nešťastie. Graniu však k Aurore priťahuje mocné puto, najmä keď sa dozvie, že jej matka tragicky zahynula.

Nevyriešený vzťah s Mattom zatieni Graniino stretnutie s Auroriným príťažlivým otcom Alexandrom. Požiada ju, aby počas jeho neprítomnosti robila jeho dcére guvernantku. Grania netuší, aké ďalekosiahle dôsledky to všetko bude mať na ich osudovo prepojené rodiny a ako to ovplyvní jej ďalší život.
Autor: Lucinda Riley
Vyadavateľstvo: Tatran
OriginálThe Girl on the Cliff
počet strán:368

Lucindu Riley, známu predovšetkým vďaka famóznej sérii Sedem sestier, sme už stihli zaradiť medzi bravúrne rozprávačky a spisovateľky, ktoré dokážu čitateľa doslova vtiahnuť do deja a pohltiť. Dievča na útese je pútavým príbehom, kde sa snúbi historická romanca a viacgeneračná dráma dvoch írskych rodín. Odohráva sa v krásnych panských sídlach v Londýne a Corku, na nádhernom írskom vidieku, či v hektickom New Yorku. Do životov hrdinov románu zasiahne vojna, smrť, tajomstvá, rodinné drámy, šťastné aj nenaplnené lásky, a všetkému dominuje dojímavá túžba osirelého dievčatka po matke, úplnej rodine a kariére baletky.

Mladá sochárka Grania vedie v New Yorku usporiadaný život. Má slušne rozbehnutú kariéru a s priateľom Mattom plánujú založenie rodiny. Ich vzťah sa však náhle ocitá na vážkach, keď Grania nečakane príde o vytúžené dieťatko. Uteká od svojich pocitov na írsky vidiek k rodičom, kde jedného dňa na prechádzke zbadá stáť na útese malé osirelé dievčatko. Aurora, stojac tam iba v nočnej košieľke, blízko okraja útesu, zosobňuje všetko, po čom Grania túži. Ujme sa ho a postupne sa zbližujú. Ich rodiace sa puto ale narúša zdanlivý pokoj v rodine a otvára staré rany a rodinné tajomstvá. *

*(autorka nám ku knihe pribalila aj rodokmeň, aby sme sa lepšie zorientovali)

Malá Aurora je skutočný fenomén. Lucinda ju vyzbrojila vysokým intelektom a obrovskou dávkou empatie, čo z dievčatka miestami robí predčasne vyspelú osobnosť. Mne sa meno Aurora páči už roky a keď som knihu prvýkrát otvorila, hneď prvú stránku zdobilo toto prekrásne meno. Brala som to ako znamenie, že sa mi kniha bude páčiť a vryje sa mi pod kožu. Nerada porovnávam knihy od jedného autora, ale nepovedala by som, že táto kniha je iná, horšia alebo lepšia ako Sedem sestier. Je to jednoducho ďalšia výnimočná kniha, ktorá si zaslúži miesto v mojej knižnici. Nemožno opomenúť, že vyšla už pred vyše desiatimi rokmi, a preto porovnávať novšie diela s kvázi prvotinami by bolo neobjektívne. Dievča na útese je kniha citová, je to ale aj klasická dráma, akú dokáže iba Lucinda Riley a vy nikdy neviete, ako to skončí. Happy endom alebo balíčkom vreckoviek. Dej poskytuje čitateľovi všestranný zážitok, keďže historická linka je prepojená s tou súčasnou, tentokrát prostredníctvom postáv, ktoré akoby nechtiac opakovali chyby a osudy svojich predkov. Na mňa vždy zapôsobí viac historická linka, to sa čestne priznám, pretože mi príde hodnovernejšia, menej klišovitá a chytí ma viac za srdce. Je to ako sledovanie dokonale prepracovaného historického filmu. Rozprávačkou príbehu je malá Aurora a v podstate ideou diela je láska - medzi matkou a dcérou. V pozadí určite nesmieme zabudnúť spomenúť svet baleríny či  malebný írsky vidiek.  Je z diela poznať,  že autorka tam vyrástla a pozná jeho krásy viac než dobre a tak ich vie poslať ďalej v knižnej podobe a ovlažiť tak naše duše niečím nefalšovane krásnym. Ak haľadáte citlivú romantiku, oddychové čítanie presýtené opismi, ale aj hlbokú myšlienku a komplikované vzťahy postáv, odporúčam Dievča na útese.

Moje hodnotenie: ★★★